Marij Veugelers
Passie voor vernieuwingen in het onderwijs is de rode draad in mijn leven. … Meer over Marij Veugelers
Adam Finkelstein Associate Director, Learning Environments (physical and digital) at Teaching and Learning Services at McGill University was in de week van 24-26 sept in NL en heeft presentaties verzorgd aan de Hogeschool van Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Maastricht.
Ruim 180 deelnemers uit geheel NL waren aanwezig bij een van de 3 momenten.
Hier onder een beknopte impressie van de presentatie die gegeven is.
Learning Spaces: now and in the future
Spaces Matter; How next generation learning spaces impact teaching and learning
Adam Finkelstein die jarenlang ervaring opgebouwd heeft binnen de McGill Universiteit met het vernieuwen van onderwijsruimtes heeft laten zien hoe McGill stapsgewijs, met een focus op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs, werkt aan een futureproof leerconcept met aandacht voor de student, de docent en de betrokken partijen bij de realisatie. Met 44 duizend studenten, ruim 500 onderwijsruimtes en monumentale en moderne panden is McGill Universiteit een goede benchmark voor de bezochtte instellingen.
Adam startte met het active learning onderwijsconcept en ook de evidence die ervoor is om dit meer toe te passen op een universiteit.
Om vervolgens over te gaan naar wat gebouwen en ruimtes uitstralen.
Een aantal quotes bleven al snel hangen bij het publiek zoals:
“The built campus environment is a physical manifestation of the teaching and learning vision for an intuition.”
“Space creates expectations of behavior, suggests how to act, and communicates what is valued.”
Hoe zit dat bij jouw instelling als je een gebouw binnen komt, wat stralen we uit naar de studenten? Wat denken studenten wat van hun verwacht wordt als ze een collegezaal of werkgroep zaal binnen komen?
Hij heeft inzage gegeven hoe zij stap voor stap de verandering in de onderwijszalen hebben gerealiseerd.
Samen met een Teaching and Learning Spaces Working Group en de University Teaching Labs Working Group en alles onder leiding van Teaching and Learning Services.
Ze hebben Principles for Designing Teaching and Learning Spaces ontwikkeld die nu ook bij veel andere universiteiten gebruikt worden.
Per jaar werden er steeds een paar onderwijszalen aangepakt.
Vanaf het begin was er aandacht voor de ondersteuning aan docenten wat betreft de onderwijskundige aspecten als ook de technische instructie in de technologierijke zalen. Vaak worden er studenten ingezet bij de docentondersteuning in de zaal.
Alle nieuwe zalen werden uitgebreid geëvalueerd en de resultaten zijn mee genomen in een volgend jaar.
Hij toonde de verschillende voorbeelden van collegezalen en werkgroepzalen die ze inmiddels gerealiseerd hebben.
Deze plaatjes waren voor de aanwezigen erg informatief.
Inmiddels zijn ze ook nu bij MC Gill University bezig om eigenlijk elke standaardzaal zo in te richten dat er ook makkelijk verschillende onderwijssettingen mogelijk zijn. Met makkelijk verplaatsbare tafels en stoelen en veel beschrijfbare wanden. De noodzaak om bij elke groeptafels een extra beeldscherm te plaatsen wordt langzamerhand verlaten. Een tendens die we ook internationaal zien.
Adam kaartte als slot aan dat het belangrijk is om een visie te hebben, en dat er een 5 jaren plan is voor learning spaces.
“Learning environments are access points for changing teaching and learning.” Adam Finkelstein sept 2019 UvA
Passie voor vernieuwingen in het onderwijs is de rode draad in mijn leven. … Meer over Marij Veugelers
0 Praat mee